Výlet do Stirlingu

napsala - 2.3.19

V lednu jsme si udělali výlet do Stirlingu, historického města, které leží ve Skotsku, severně od Edinburghu. Vyrazili jsme v sobotu ráno, bohužel nás provázelo šedivé počasí, které se nerozplynulo, ani když jsme dorazili do našeho cíle. Zlí jazykové tvrdí, že ve Skotsku je zataženo pořád, tak jsme si aspoň užili tu pravou ponurou atmosféru.

Nejdřív jsme vyrazili na průzkum města. Na rozdíl od Edinburghu je Stirling výrazně menší a také tu nebyli téměř žádní turisté. K vidění toho ale bylo opravdu hodně. Město je plné zajímavých historických budov, před mnoha stavbami jsou i desky, které prozrazují něco málo z historie.

Děla před útulnou kavárnou Darnley Coffee House, kde jsme poobědvali.

Výstava komínů 20. století a za nimi se matně rýsuje The National Wallace Monument.

Cesta nás zavedla na velký hřbitov, který byl plný zvláštních náhrobků všech možných tvarů a stylů a také kamenných andělů. No, asi bych tu nechtěla být po setmění! I když William Wordsworth vnímal tohle místo veskrze pozitivně, napsal o něm: "We know of no sweeter cemetery in all of our wanderings than that of Stirling."

Kostel Holy Rude, který je druhou nejstarší budovou ve městě (hned po Stirlingském hradě). Byl založen ve 12. století, ale jeho zachovalé části pocházejí z 15. století.

Cowane's Hospital za hřbitovem.

Dál jsme zamířili na Stirlingský hrad, který je dominantou města. Měli jsme štěstí na průvodce s báječným skotským přízvukem, který nám prozradil spoustu zajímavostí z bohaté historie hradu. Protože byl hrad založen už ve 12. století, vystřídalo se tu opravdu mnoho panovníků, mezi nimi i Marie Stuartovna (Mary Queen of Scots) nebo Robert the Bruce, jehož socha stojí před vchodem do hradu. Více o hradu si můžete přečíst třeba tady.

Královský jednorožec

Další den jsme se vypravili k památníku Williams Wallace. Nejdřív ale naše cesta vedla městem, které bylo zalité ranními paprsky slunce.

Socha Rob Roye MacGregora, národního hrdiny, kterého můžete znát z knihy Waltera Scota nebo z filmu, který je jedním z mých nejoblíbenějších.

Naše cesta vedla okolo pozůstatků kláštera Cambuskenneth Abbey ze 12. století.

Wallacův památník (The National Wallace Monument) se tyčí na kopečku Abbey Craig a je to opravdu zvláštní stavba, nejvíce připomíná věž nějakého zlého černokněžníka.

Cestou do kopce se nám otevřel krásný výhled na řeku Forth, která se kolem Stirlingu kroutí jako stříbrná stužka.

Cestou jsme objevili sněženky!

A tady už jsme přímo pod věží. Bohužel fotku hyzdí lešení a zábradlí...

Památník byl postaven v roce 1869, tento rok je to tedy 150 let od jeho vztyčení. Věž měří 67 metrů a na vrchol vede 246 schodů. Během stoupání se zastavíte ve třech patrech, kde se dozvíte něco ze skotské historie. Je zde také umístěn meč, který prý skutečně patřil Williamu Wallaceovi.

Z vršku věže bychom v dobrém počasí mohli dohlédnout až k vrchům skotské vysočiny, ale bohužel vše opět leželo v mracích. Mohli jsme se aspoň kochat pohledem na lesklou hladinu řeky.

Výhled na zamlžené kopce.

Počasí si z nás rozhodlo udělat šprťouchlata, takže jakmile jsme slezli z věže a sešli z kopce, sluníčko vykouklo z mraků a ukázala se krásně modrá obloha. Kdybychom na věž vyšplhali tak o půl hodiny později, měli bychom nádherný výhled do krajiny... No, tak možná ještě někdy příště.

Ohlédnutí zpátky.

Dál jsme se ještě chtěli podívat na slavný stirlingský most, kde se kdysi odehrála slavná bitva mezi Skoty a Angličany, opěvovaná v písních. Samozřejmě současná stavba není ta samá, na které bojoval William Wallace, současný most byl postaven v 15. nebo 16. století, zatímco bitva se odehrála v roce 1297.

A tím náš výlet do Stirlingu končí. Pak už byl jen čas odejít na vlak a vydat se zpět do "civilizace". Byl to skvělý výlet a doufám, že se někdy příště podíváme hlouběji do Skotska, protože je tam opravdu krásně.