Výlet do Durhamu

napsala - 1.3.18

V neděli jsme se vypravili do Durhamu, historického městečka, které leží asi 30 kilometrů jižně od Newcastlu. Lákala nás hlavně prohlídka katedrály a hradu. Vyšlo nám pěkné jarní počasí, Britové kolem chodili v šortkách a krátkých sukýnkách, ačkoli my jsme stále byli zabalení do zimních bund. Když teď píšu tenhle článek, venku zuří blizzard s vichřicí a těžko se mi věří, že před pár dny bylo tak hezky.
Ráno jsme vyrazili na nádraží, kde jsme se překvapivě rychle zorientovali. Já si fotila pěknou nádražní halu, zatímco můj manžel si fotil podvozky vlaků.
Do Durhamu jsme dorazili asi za 15 minut.  Z nádraží naše cesta vedla kolem kostela s názvem Our Lady of Mercy and St. Godric's Church.
Když jsme přecházeli řeku po mostě, otevřel se nám výhled na hrad.
Krásné budovy na náměstí
Durhamská katedrála je opravdu velkolepá. Byla postavena v 11. století a od té doby se změnila jen minimálně. Bohužel se mi velice špatně fotila, jednak kvůli tomu, že fotit proti bílému nebi je vždy ošemetné, ale také kvůli své velikost. Připadá mi, že na fotkách majestátnost katedrály prostě nemůže dostatečně vyniknout.

Odmyslete si auta v popředí a tu divnou bílou krabici na vrcholu věže :D
Před katedrálou jsme našli hrob s krásným keltským křížem
Když jsme vešli do katedrály, zrovna tu probíhala mše. Kolem celé katedrály obcházeli kněží a ministranti, kteří drželi hořící svíce a nádherně zpívali. V obrovské katedrále se jejich zpěv krásně rozléhal a bylo to opravdu působivé.  Vrátili jsme se zpátky ještě jednou, protože během bohoslužby jsme si nemohli prohlédnout katedrálu celou, po jejím ukončení ale už byl přístup neomezený. Kochali jsme se překrásnými vitrážemi, podívali jsme se na hrobku svatého Cuthberta a obdivovali jsme celkovou nádheru a detaily.
Uvnitř katedrály je focení zakázáno. Abyste si dokázali představit velikost a velkolepost téhle stavby, podívejte se na video:

Před katedrálou je náměstíčko, lemované pěknými historickými budovami. V téhle se nachází muzeum archeologie.
Zaujal mě záhon pestrobarevných petrklíčů.

Naproti katedrále se nachází hrad, který jsme se také vydali prozkoumat. Prohlídka trvala asi hodinu a byla opravdu zajímavá.
Pohled z vnitřního nádvoří hradu. V téhle věži jsou ubytovaní studenti univerzity, která na hradě sídlí. Myslím, že bych tu chtěla studovat! :D
Jedná se o normanský hrad založený v 11. století. Zajímavá je normanská kaple, která tu přetrvala v téměř nezměněné podobně od roku 1078. Jsou v ní sloupy s původními freskami, které prý měly sloužit k tomu, aby lidem pomocí symbolů napověděly, kde mají stát při mši. Co se ale zatím historikům nepodařilo rozluštit, je symbol mořské panny. Co by dělala taková mořská panna na bohoslužbě?

Uvnitř se opět nesmělo fotit, tak alespoň ještě jedna fotka exteriéru.
Po prohlídce hradu jsme se ještě chvíli toulali městem. Narazili jsme tu dokonce na rozkvetlou třešni!
Když jsme šli okolo řeky, objevili jsme celé koberce sněženek!

Přešli jsme most a zamířili zpět na nádraží a k domovu. Byl to opravdu krásný výlet, jestli se někdy dostanete do téhle části Anglie, určitě návštěvu Durhamu nevynechejte!
A tady ještě něco aktuálního - od úterý tu hustě sněží, máme přinejmenším 10 cm sněhu, vánici, včera se dokonce blýskalo a hřmělo. Pro Brity je to pomalu konec světa, jsou tu zavřené školy, vlaky nejezdí, letadla nelétají, silnice v hodně špatném stavu. Prý je tu teď nejhorší zima za posledních 27 let. A já si myslela, že se v Anglii vyhnu zimě a sněhu :D

Tohle vypadá docela malebně...
...tohle už míň.
Přežívejte zimu a ať už je tu brzy jaro!

Mohlo by se vám líbit

9 komentářů

1. Nádherné! Historii opravdu zbožňuju a podívat se na takové místo, tak nejspíš kvičím nadšením a jsem úplně bez sebe. Proč jsou v ČR tak nechutné koleje pro studenty za strašné ceny a tady si bydlí "na hradě"? :D Připadala bych si jak v Bradavicích... :)
    Rozkvetlá třešeň a sněženky! ♥
    V ČR celý týden extrémně mrzne, u nás dnes začal padat sníh... O víkendu se má zase oteplit, tak jsem na to zvědavá.

2. Haha, auta a opravy jsou dva největší nepřátelé člověka, co chce vyfotit nějakou pěknou památku :D

3. Opět krásné fotky. Píši si Durham na pomyslný seznam míst, která v Anglii určitě navštívím! :)
    A to počasí je tedy pěkně zrádné. Tady jsou rekordní mrazy. :D

4. A mně se nejvíce líbí stavby vzhledu starověkého. Jedním slovem - nádhera !

5. Wau to je nádherný ! Závidím takový výlet. A tY fotky krása. A ty sněženkY awwwww
    Blog Rachel Roo

6. Katedrála mi připomněla jinou katedrálu, a to Salisbury Catedral (která nevím, kde přesně v Anglii je) z filmu "Pan Harvey zapaluje svíčku". musela jsem se podívat na film, zda to není stejná katedrála, a není, ale pocity při jejím spatření jsou asi stejné. :-)

1. Film neznám, ale ta katedrála je ve městě Salisbury. Zkusila jsem si ji najít na internetu a je pravda, že je podobná, ale menší.

7. Podle fotografií výlet stál za to, až na ten sníh.